Sok sportolni, fogyni, formálódni vágyót foglalkoztat a kérdés, hogy mely időszak, napszak a legideálisabb az edzés szempontjából. Ha már felmerül bennünk ez a kérdés, jó úton járunk, hiszen az elhatározás megszületett.

Bagoly vagy pacsirta?

Biztos mindenki hallott már a test belső, biológiai órájáról. Ez tulajdonképpen nem más, mint egy, az agyban lévő sejtcsoport, mely különféle hormonokat és elektromos impulzusokat bocsát ki. A napi rutinunk kialakításakor amennyire csak lehet, célszerű a belső óránkhoz alkalmazkodni, így többek közt az edzés időpontjának megválasztásakor is vegyük figyelembe, mely típushoz tartozunk. Bár a szervezet rendkívül jól alkalmazkodik a változó körülményekhez (pl.: rendszeres korán kelés), mégis mindenki tudja magáról, hogy inkább “bagoly” vagy pedig “pacsirta”.

Melyik napszakban milyen edzést végezzünk?

Az optimális időpont a biológiai óra mellett függ az életkortól, a nemtől, az egészségi állapottól, az étkezéstől, az edzés típusától, a külső környezettől (hő-, és fényviszonyok). Kutatások bizonyítják, hogy az emberek nagy többsége erősebb este, emellett gyorsabb a zsíranyagcseréje is. Ebből az következik, hogy súlyzós edzést ideálisabb este végezni. Ugyanez mondható el a csapatsportok, a koreografált aerobik órák, a tenisz, a fallabda stb. tekintetében is. Késő este főleg lazító, nyújtó jellegű gyakorlatokat végezzünk (jóga, pilates, stretching, meditáció). Ezek segítséget nyújthatnak a stressz kezelésében és a nyugodt alvás biztosításában. Cardio edzést (pl.: futás, séta, úszás) azonban hatékonyabban tudunk végezni a reggeli időszakban. Ilyenkor viszont kiemelten fontos az alapos bemelegítés és az edzés végi nyújtás.

A legelszántabbak természetesen kombinálhatják is az edzéseket. (Például egy reggeli futás kombinálva egy délutáni súlyzós edzéssel.) Este pedig akár néhány jóga vagy stretching gyakorlattal is zárhatjuk a napot.

Mindegy, hogy reggel, délután vagy este szánunk időt az edzésre, a lényeg, hogy csináljuk. Különbözőek vagyunk, ezért figyeljük a testünk jelzéseit, és ennek megfelelően válasszunk a mozgásformák közül.

Kategória: Egyéb