Sok kezdő amatőr sportoló esik bele abba a hibába, hogy a teljes inaktivitásból hirtelen átlép a „minden nap edzek, hogy minél előbb jól nézzek ki” irányvonalba, ami annyira nem káros, mint a reménytelen lustaság, de majdnem… Mégpedig azért, mert nagyon hamar testi és lelki kiégéshez vezet. Utóbbi talán érthető, hiszen a minden napos gyötrődés az edzőteremben vagy a futópályán a legminimálisabb sikerélmény nélkül elég lelombozó tud lenni. A test pedig elfárad. Vagy ami annál is rosszabb: visszafejlődik.

Nézzük, hogy miért?

Egy eléggé furcsa kifejezés, a szuperkompenzáció elve írja le a fejlődés menetét. A lényege: egy adott edzettségi állapotban kapunk terhelést, amit pihenés követ. A szervezet ebben a pihenőidőben regenerálódik és készül fel a következő terhelésre. Ha a terhelést rendszeresen kapjuk és nem spórolunk a pihenőidővel, akkor a következő edzést már egy magasabb fittségi szinten kezdhetjük meg.

Ha a két terhelés között nem pihenünk eleget, vagyis a regenerációs fázist lecsökkentjük, akkor a teljesítményünk nem hogy nem nő, de csökken, így jutunk el a túledzettséghez, illetve akár a visszafejlődéshez is.

A következőkkel segíthetünk magunkon, ha ezt el akarjuk kerülni:

1. Igenis szükség van könnyebb, regenerációs edzésekre, állóképességi sportágaknál a regenerációs pulzuszónában, erősítő edzéseknél kardiózásra, nyújtásra, hengerezésre.

2. Nagyon fontos a megfelelő, elegendő fehérjét és az edzéscélunkat szolgáló szénhidrátot tartalmazó táplálkozás.

3. A folyadékpótlás legalább ilyen fontos, aki sportol, annak sokkal több folyadékbevitelre van szüksége.

4. Személyenként változik az edzettségi állapot és a regenerációs képesség, de az mindenkire igaz, hogy ezeket figyelembe véve a pihenésre és a kellő mennyiségű alvásra is kell időt szakítani.

Tehát ne feledd, mint az élet minden területén, az edzések során érvényes az az igazság, hogy mindent csak mértékkel.

Kategória: Egyéb