Az őszi időszakban sokan igyekeznek megőrizni a nyári formájukat, de ugyanilyen fontos az egészség megőrzése és az immunrendszer erősítése.

Azonban az aktív sportolás megkezdésekor fontos, hogy felkészüljünk az esetleges veszélyekre, lehetséges sérülésekre is. Érdemes egy adott sport elkezdése előtt szakemberrel egyeztetni, aki az adottságaink és edzettségi szintünk felmérése után javaslatokat tud nekünk tenni.

Lássuk, milyen lehetséges sérülésekkel találkozhatunk, ha nem vagyunk elég óvatosak.

Boka

A boka méretét tekintve apró ízület, mégis nagy terhelésnek van kitéve, hiszen egész testsúlyunkat tartja.  Sokan testközelből ismerhetik az egyik leggyakoribb sérülését, a rándulást, amelyhez akár egyetlen rossz lépés is elegendő. Ilyenkor az oldalsó ínszalag húzódik meg, sőt, súlyosabb esetben akár el is szakadhat.

Térd

A térdízület sokkal sérülékenyebb, mint gondolnánk. Leggyakoribb eset a meniszkuszok sérülése, vagyis annak a két „párnának” a szakadása, amelyek a sípcsont és a combcsont között helyezkednek el, és amelyek egyik legfontosabb feladata az ütközés csillapítása lenne.

Csukló

Amikor megbotlunk, szinte ösztönszerűen magunk elé kapjuk a kezünket, hogy az esés erejét tompítsuk, ezzel azonban azt érjük el, hogy ha a kezünkre esünk, megsérülhet a csuklónk. A leggyakoribb sérülés a csukló esetében a hüvelykujj alatti csuklócsont repedése vagy törése, de sűrűn előfordul az ínszalag rándulása is. A csuklónkat terhelő sportok esetében érdemes csuklóvédőt viselnünk, hogy az effajta sérüléseket esélyét csökkentsük.

Váll

A váll esetében gyakori a ficam, főleg, ha magasra tartott karral végzünk valamilyen hirtelen mozdulatot.  Előfordulhat az úgynevezett rotátorköpeny sérülése is, amely négy kisebb, a vállízület rögzítését szolgáló izmot foglal magába. Ezek az izomrostok túlzott megterhelés esetén könnyen megsérülhetnek. Ha ugyanis a vállízületet tartó izmok gyengék, a váll előrelóghat vagy leereszkedhet, ezzel is növelve a sérülés veszélyét.

Vannak olyan sportok, amelyeknél az ízületek nincsenek nagy rázkódásnak, ütésnek, hirtelen mozdulatoknak kitéve, elsősorban ilyen az úszás, a gyaloglás és a kerékpározás. Ezek a mozgásformák emelik a pulzusszámot, jelentős energiát használnak fel és növelik a sejtek oxigénfelvételét, így érdemes ezeket a mozgásformákat is beiktatni az ízületeket terhelő gyakorlatok mellé.

Mit tehetünk még a biztonságos sport érdekében? 

Sportolás előtt bemelegítéssel, a megfelelő ruha és cipő, valamint védőfelszerelés kiválasztásával mi is tehetünk azért, hogy elkerüljük az esetleges sérüléseket. Ha pedig időt szánunk az edzés utáni nyújtásra is, sokkal kisebb eséllyel fogunk izomlázzal bajlódni.

Amennyiben elfogadóhelyeink bármelyikét választod, biztos lehetsz abban, hogy szakszerű segítséget kapsz a lehetséges sérülések elkerülésében:

http://bit.ly/2nwvfrN


Kategória: Egyéb