Ha valaki egyszer a futás szerelmesévé válik, elég nehezen tud róla lemondani, így nem igazán rettenti el a szélsőséges időjárás sem. Fontos azonban tudni, hogy mivel járhat, ha hideg időben is ragaszkodunk a már jól megszokott sportolási rutinunkhoz.

Fontos a bemelegítés!

Nem győzzük eleget hangoztatni a bemelegítés fontosságát, viszont hideg időben ez fokozottan érvényes. Természetesen téli edzésre a téli időjárási viszonyok között lehet a legjobban felkészülni.

A bemelegítésnek dinamikus futó, szökdelő gyakorlatokat kell tartalmaznia, hogy az érintett izmok vérkeringése felélénküljön és a vázizomzat elérhesse azt a hőmérséklet tartományt, ahol a leghatékonyabban tud működni.

Ilyenkor számoljunk akár 10 perces bemelegítéssel is. A tapasztalatok, illetve számos kutatás szerint a komoly fizikai teljesítmény szempontjából a 15 fokos hőmérséklet számít ideálisnak, ilyenkor képes a szervezet legjobban az energiáit mozgósítani, azonban a hőmérő higanyszála télen inkább a 0 fok közelében mozog.

A réteges öltözködésről se feledkezzünk meg!

Minden sport esetében kulcsfontosságú a megfelelő öltözet kiválasztása, hideg időben erre érdemes még nagyobb figyelmet fordítani. Rétegesen öltözzünk, lehetőség szerint szellőző, lélegző anyagból készült, technikai ruházatot viseljünk.

Kiemelten fontos a fej védelme, feltétlen viseljünk sapkát. Kifejezetten futásra tervezett, speciális légáteresztő fejfedők is vannak a piacon, ha van rá lehetőség, inkább ezeket használjuk.

Kesztyű viselése szintén javasolt, jobb sportboltokban már vannak kifejezetten futásra tervezett darabok is. Arra is figyeljünk, hogy túlöltözni nem szabad, hiszen a túlzott verejtékezés összességében csökkenteni fogja a hőérzetünket. A futócipőbe vastagabb zokniban bújjunk bele, a cipő választásánál mindig kalkuláljunk a téli viszonyokkal, sima talpú, csekély bordázottságú cipőben nem tanácsos útnak indulni.

Mire figyeljünk a megfelelő öltözéken túl?Hideg, fagyos levegőben a hosszabb távok teljesítése alatt jóval nagyobb mennyiségű levegőt használunk fel, forgatunk meg. Ez esetben a folyamatos be-és kilégzés kellemetlen érzést válthat ki a légcsőben, rövidebb távon ezt a hatást csökkenteni tudjuk.

Ezen felül feltétlen vigyáznunk kell különösen nagy sebességű futáskor a talaj csúszósságával, jegesedésével. A havon való futás pedig külön kihívást jelent a cipő átnedvesedése, beázása miatt. 

Milyen sportot válasszunk a hideg hónapokban?

Hiába rajongunk a futásért, ha a hidegben nem érezzük komfortosan magunkat.

Ekkor érdemes ebben az időszakban kicsit változtatnunk a szokásainkon, és a tavaszi napsugarak érkezéséig más elfoglaltságot találnunk. Nem feltétlenül kell lemondanunk a futásról, hiszen szinte minden edzőteremben találunk futópadot, ahol megmaradhatunk kedvenc sportunknál. Ezen felül kitűnő átmozgató edzés lehet az úszás, vagy épp egy csoportos mozgásforma, ahol szintén a kardió van előtérben.Elfogadóhelyeink között számos olyan helyet találsz, ahol felfedezhetsz más mozgásformákat is a futáson kívül:
http://bit.ly/2ntWSSi

Kategória: Egyéb